Neovici är ett snabbväxande SaaS-bolag inom fintech som har utvecklat Cosmoz, en AI-driven plattform vilken automatiserar finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalningar. Plattformen används redan idag av starka referenskunder såsom Reitan Convenience (7-Eleven och Pressbyrån) samt Mexikos ledande telekomföretag, Telcel. Cosmoz intäktsmodell bygger på återkommande intäkter genom plattforms- och transaktionsavgifter, vilket möjliggör en effektiv uppskalning av intäkterna genom både befintliga kunder och genom nykundsanskaffning. Med en skalbar affärsmodell, starka referenskunder och ett Proof of Concept står Bolaget väl rustat för att växa med större befintliga kunder, samt genom nykundsbearbetning, under år 2025.
Neovici grundades år 2009 och adresserar idag större företag med höga transaktionsvolymer genom plattformen Cosmoz. AI-plattform Cosmoz automatiserar hanteringen av finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalning. Cosmoz har utvecklats genom nära samarbete med Bolagets kunder för att möta ett växande behov av automatiserad hantering av stora betalflöden, vilken sömlöst kan integreras med andra system, vilket ger flexibilitet för Bolagets kunder. Plattformen sparar tid och resurser genom att detektera och eliminera felaktigheter vid fakturor, både småfel och direkta bedrägeriförsök. Vidare löser AI-plattformen konflikten som finns mellan kunder och leverantörer avseende betaltider, där kunder ofta vill ha så långa betalningstider som möjligt, medan leverantörer vill det motsatta. Tjänstens algoritmer kringgår denna problematik genom att möjliggöra för leverantören att erbjuda en rabatt som överskrider beloppet kunden tjänar på förlängd betaltid, men som underskrider alternativ finansieringskostnad för leverantören. Genom bevisad kundnytta, starka referenskunder samt en befäst position inom automatiserad fakturahantering erbjuder Cosmoz en unik lösning som eliminerar ekonomiskt läckage, samt reducerar friktion mellan kunder och leverantörer, vilket är värdeskapande för Bolagets kunder.
Unikt erbjudande och en skalbar affärsmodell
Bolagets AI-plattform Cosmoz, som konstant tränas samtidigt som tilläggstjänster kontinuerligt adderas, växer en kunds användning över tid, vilket bekräftas bland annat av Bolagets senaste lansering, Retail Brain. Retail Brain är en skräddarsydd lösning från Cosmoz som har vidareutvecklats till en standardiserad produkt. Tjänsten breddar Neovicis lansering mot butiker, vilken möjliggör automatisering och datadriven styrning av affärsprocesser, däribland köp, lageroptimering och minskat svinn. Tjänsten utgör ett kvitto på hur Neovici kan utöka marknaden och kundbasen genom tilläggstjänster från Cosmoz. Därutöver ökar optimeringen av en kunds betalflöden desto fler partners som är anslutna till Cosmoz, varför Bolagets primärkunder med ett Business-abonnemang har ett incitament att addera leverantörer och egna kunder till Basic-varianten och blir därmed ambassadörer och indirekta säljare av Cosmoz. Varje ny primärkund genererar i sin tur potential för fler leverantörer att ansluta som Basic-användare, utan att Neovici behöver avsätta säljresurser för detta segment. I takt med att fler primärkunder ansluter sjunker den genomsnittliga säljkostnaden, då Basic-kunderna ökar exponentiellt. Detta möjliggör för Bolaget att fokusera sina säljresurser på att attrahera fler primärkunder, vilket driver skalbar tillväxt och förbättrar lönsamheten över tid.
Proof of Concept och starka referenskunder
Inkommande fakturor med felaktigheter, både vad gäller direkta bedrägeriförsök såväl som småfel, binder upp betydande resurser för Bolag i form av tid och pengar. Ett bedrägeriförsök som inte detekteras av ett system kan få förödande konsekvenser, medan manuell granskning binder upp stora personalresurser. Småfel i fakturor, som missas av andra system, utgör också ett stort problem. Det kan exempelvis handla om rabatter från en leverantör som inte uppdaterats korrekt till en kund. Detta tvingar företag att antingen lägga resurser på noggrann manuell granskning av fakturor, eller riskera att småfelen passerar obemärkt förbi. Även om sådana fel kan verka försumbara vid enstaka tillfällen, leder de till betydande pengarläckage över tid. Neovici adresserar dessa utmaningar med sin AI-plattform, som automatiskt granskar, identifierar och korrigerar felaktigheter i fakturor, vilket sparar både tid och pengar åt kunderna. Plattformens effektivitet valideras av starka referenskunder, inklusive några av Sveriges största detaljhandelsföretag och Mexikos ledande telekomföretag. Denna validering fungerar som en kvalitetsstämpel som stärker Neovicis position och möjliggör fortsatt marknadspenetration, särskilt i takt med att kundbasen av stora företag expanderar.
Uttalad förvärvsstrategi
Neovici har en uttalad förvärvsstrategi och verkar i en fragmenterad marknad vilket skapar intressanta möjligheter. Analyst Group anser att bolagets uttalade förvärvsstrategi bör betraktas som en intressant option i Bolaget, där bolaget avser att expandera kundbasen och tjänsteerbjudandet genom att förvärva konkurrerande system, där värdefulla kundbaser kan tas över och/eller lösningar integreras i Cosmoz för ett breddat produktutbud. Detta minskar tidsåtgången för att erhålla nya primärkunder och medför tillväxtpotential både vad gäller att växa hos övertagen kundbas men också genom att addera de nya kundernas värdekedjor, i form av leverantörer och egna kunder till Cosmoz-plattformen.
Tre anledningar till varför Neovici är en intressant investering
Unikt erbjudande
Konkurrenter missar idag det läckage som uppstår till följd av höga transaktionsvolymer och ackumulerat över tid blir detta en stor kostnadspost som en kund sparar tack vare Cosmoz. Vidare medför tjänsten att handelspartners fullständiga betalflöde integreras vilket ökar spårbarhet och transparens i hela värdekedjan, något som både är tids- och kostnadseffektivt.
Skalbar affärsmodell
Både Business- och Basic-tjänsterna har en skalbarhet då tilläggstjänster och ett ökat användande innebär högre intäkter till en lägre marginalkostnad för Neovici. Vidare är Bolagets tillväxtmodell skalbar eftersom den genomsnittliga kostnaden för nykundsanskaffning inom Basic-varianten sjunker i takt med att fler primärkunder kopplas på vilka agerar indirekta säljare av Basic-alternativet.
Hög inträdesbarriär
AI-plattformen utvecklas löpande i nära kontakt med starka referenskunder, däribland 7-Eleven och Pressbyrån, vilket kontinuerligt förbättrar Cosmoz. Vidare tränas AI-modellen och blir mer robust för varje ny kund som tillkommer. Eftersom en kunds värdekedja avses integreras i Cosmoz blir samtliga parter beroende av plattformen, och sammantaget skapar detta en hög inträdesbarriär för konkurrenter.
Neovici Holding publicerade den 27 november 2024 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet år 2024.
- Nettoomsättningen uppgick till 16 MSEK (15,2) – återkommande intäkter når en rekordhög nivå
- ARR uppgick vid kvartalets utgång till 68,7 MSEK – motsvarande en tillväxt om 41 %
- Bruttomarginalen ökade till 69,1% (59,5 %).
- EBITDA-resultatet uppgick till -4,9 MSEK
- Lansering av Retail Brain – En AI lösning för butiker
Starka tillväxttal
För det tredje kvartalet 2024 uppgick nettoomsättningen till 16,0 MSEK, en tillväxt om 5 % Y-Y, jämfört med 15,2 MSEK för motsvarande period föregående år (Q3-23). Tillväxten drevs i synnerhet av Bolagets flaggskeppsprodukt, Cosmoz, vars omsättning ökade med 39 % till 16 MSEK, vilket kan jämföras med 11,5 MSEK under det tredje kvartalet år 2023. Intäktsökningen är ett resultat av en stark nyförsäljning till bolagets befintliga kundbas, där tillväxten antas ha drivits starkt av ökade transaktionsvolymer som ett resultat av utrullningar av nya transaktionsflöden till befintliga kundavtal. En annan positiv datapunkt att urskilja ur delårsrapporten är Bolagets återkommande intäkter, ARR (Annualized Recurring Revenue), som uppgick till 68,7 MSEK (48,8), vilket motsvarar en ökning med hela 40,7 % och utgör en viktig framåtblickande datapunkt avseende Bolagets återkommande intäkter.
Efter kvartalets utgång har Neovici även lanserat Retail Brain, en AI-lösning för butiker. Den senaste lanseringen är baserad på Cosmoz-plattformen, vilken sammanflätar och automatiskt korrigerar data från olika källor i realtid vilket möjliggör fler AI-drivna beslut som överträffar mänsklig kapacitet både vad gäller hastighet och precision, vilken redan har väckt intresse hos kunder samt innebär att Neovici nu specificerar kunderbjudande mot detaljhandeln. Detta visar tydligt hur utökad användning och adressering av Cosmoz genom att addera fler applikationsområden är en central del av Bolagets tillväxtstrategi, samtidigt som det illustrerar tillväxtpotentialen när Neovici nu ska växa med kundbasen i Europa samt penetrera fler marknader i Latinamerika och Sydostasien.
Stärkt bruttoresultat men ökade rörelsekostnader
Under det tredje kvartalet ökade Bolagets bruttoresultat till 11,1 MSEK, vilket motsvarar en bruttomarginal om 69,1 %, upp från 59,5 % under motsvarande kvartal 2023. Rörelsekostnaderna steg med 13,9 % till 28 MSEK, delvis till följd av engångskostnader relaterade till börsnoteringen, därmed förväntas en lägre kostnadsmassa i förhållande till omsättningen framgent. Samtidigt genomförde Bolaget strategiska investeringar i produktutveckling, inkluderande personal- och konsultkostnader samt IT-infrastruktur, vilka är viktiga för att fortsatt driva tillväxt i återkommande intäkter som över tid förväntas bidra till ökad lönsamhet för Neovici.
Finansiell situation
Likvida medel vid periodens slut uppgick till 0,3 MSEK men Bolaget har säkrat en stabil finansiell grund genom flera åtgärder; upptagandet av nya långfristiga lån från aktieägare om 18,9 MSEK vilket stärker kapitalbasen och möjliggör fortsatt tillväxtfrämjande aktiviteter i form av mjukvaruutveckling och nykundsbearbetning. Samtidigt har Bolaget tillgång till kreditfaciliteter om totalt cirka 28 MSEK, där endast 18 MSEK har utnyttjats, vilket skapar ett ytterligare finansiellt utrymme. Genom ovan nämnda åtgärder förväntas nu Neovici vara i en position för att fortsatt exekvera på utstakad strategi för att uppnå positivt kassaflöde under det första halvåret 2025.
Analyst Group kommer att återkomma med en aktieanalys av Neovici.
Analyst Group inleder analysbevakning av Neovici
2024-11-28
Neovici är ett snabbväxande SaaS-bolag inom fintech som har utvecklat Cosmoz, en AI-driven plattform vilken automatiserar finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalningar. Plattformen används redan idag av starka referenskunder såsom Reitan Convenience (7-Eleven och Pressbyrån) samt Mexikos ledande telekomföretag, Telcel. Cosmoz intäktsmodell bygger på återkommande intäkter genom plattforms- och transaktionsavgifter, vilket möjliggör en effektiv uppskalning av intäkterna genom både befintliga kunder och genom nykundsanskaffning. Med en skalbar affärsmodell, starka referenskunder och ett Proof of Concept står Bolaget väl rustat för att växa med större befintliga kunder, samt genom nykundsbearbetning, under år 2025.
Neovici grundades år 2009 och adresserar idag större företag med höga transaktionsvolymer genom plattformen Cosmoz. AI-plattform Cosmoz automatiserar hanteringen av finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalning. Cosmoz har utvecklats genom nära samarbete med Bolagets kunder för att möta ett växande behov av automatiserad hantering av stora betalflöden, vilken sömlöst kan integreras med andra system, vilket ger flexibilitet för Bolagets kunder. Plattformen sparar tid och resurser genom att detektera och eliminera felaktigheter vid fakturor, både småfel och direkta bedrägeriförsök. Vidare löser AI-plattformen konflikten som finns mellan kunder och leverantörer avseende betaltider, där kunder ofta vill ha så långa betalningstider som möjligt, medan leverantörer vill det motsatta. Tjänstens algoritmer kringgår denna problematik genom att möjliggöra för leverantören att erbjuda en rabatt som överskrider beloppet kunden tjänar på förlängd betaltid, men som underskrider alternativ finansieringskostnad för leverantören. Genom bevisad kundnytta, starka referenskunder samt en befäst position inom automatiserad fakturahantering erbjuder Cosmoz en unik lösning som eliminerar ekonomiskt läckage, samt reducerar friktion mellan kunder och leverantörer, vilket är värdeskapande för Bolagets kunder.
Unikt erbjudande och en skalbar affärsmodell
Bolagets AI-plattform Cosmoz, som konstant tränas samtidigt som tilläggstjänster kontinuerligt adderas, växer en kunds användning över tid, vilket bekräftas bland annat av Bolagets senaste lansering, Retail Brain. Retail Brain är en skräddarsydd lösning från Cosmoz som har vidareutvecklats till en standardiserad produkt. Tjänsten breddar Neovicis lansering mot butiker, vilken möjliggör automatisering och datadriven styrning av affärsprocesser, däribland köp, lageroptimering och minskat svinn. Tjänsten utgör ett kvitto på hur Neovici kan utöka marknaden och kundbasen genom tilläggstjänster från Cosmoz. Därutöver ökar optimeringen av en kunds betalflöden desto fler partners som är anslutna till Cosmoz, varför Bolagets primärkunder med ett Business-abonnemang har ett incitament att addera leverantörer och egna kunder till Basic-varianten och blir därmed ambassadörer och indirekta säljare av Cosmoz. Varje ny primärkund genererar i sin tur potential för fler leverantörer att ansluta som Basic-användare, utan att Neovici behöver avsätta säljresurser för detta segment. I takt med att fler primärkunder ansluter sjunker den genomsnittliga säljkostnaden, då Basic-kunderna ökar exponentiellt. Detta möjliggör för Bolaget att fokusera sina säljresurser på att attrahera fler primärkunder, vilket driver skalbar tillväxt och förbättrar lönsamheten över tid.
Proof of Concept och starka referenskunder
Inkommande fakturor med felaktigheter, både vad gäller direkta bedrägeriförsök såväl som småfel, binder upp betydande resurser för Bolag i form av tid och pengar. Ett bedrägeriförsök som inte detekteras av ett system kan få förödande konsekvenser, medan manuell granskning binder upp stora personalresurser. Småfel i fakturor, som missas av andra system, utgör också ett stort problem. Det kan exempelvis handla om rabatter från en leverantör som inte uppdaterats korrekt till en kund. Detta tvingar företag att antingen lägga resurser på noggrann manuell granskning av fakturor, eller riskera att småfelen passerar obemärkt förbi. Även om sådana fel kan verka försumbara vid enstaka tillfällen, leder de till betydande pengarläckage över tid. Neovici adresserar dessa utmaningar med sin AI-plattform, som automatiskt granskar, identifierar och korrigerar felaktigheter i fakturor, vilket sparar både tid och pengar åt kunderna. Plattformens effektivitet valideras av starka referenskunder, inklusive några av Sveriges största detaljhandelsföretag och Mexikos ledande telekomföretag. Denna validering fungerar som en kvalitetsstämpel som stärker Neovicis position och möjliggör fortsatt marknadspenetration, särskilt i takt med att kundbasen av stora företag expanderar.
Uttalad förvärvsstrategi
Neovici har en uttalad förvärvsstrategi och verkar i en fragmenterad marknad vilket skapar intressanta möjligheter. Analyst Group anser att bolagets uttalade förvärvsstrategi bör betraktas som en intressant option i Bolaget, där bolaget avser att expandera kundbasen och tjänsteerbjudandet genom att förvärva konkurrerande system, där värdefulla kundbaser kan tas över och/eller lösningar integreras i Cosmoz för ett breddat produktutbud. Detta minskar tidsåtgången för att erhålla nya primärkunder och medför tillväxtpotential både vad gäller att växa hos övertagen kundbas men också genom att addera de nya kundernas värdekedjor, i form av leverantörer och egna kunder till Cosmoz-plattformen.
Tre anledningar till varför Neovici är en intressant investering
Unikt erbjudande
Konkurrenter missar idag det läckage som uppstår till följd av höga transaktionsvolymer och ackumulerat över tid blir detta en stor kostnadspost som en kund sparar tack vare Cosmoz. Vidare medför tjänsten att handelspartners fullständiga betalflöde integreras vilket ökar spårbarhet och transparens i hela värdekedjan, något som både är tids- och kostnadseffektivt.
Skalbar affärsmodell
Både Business- och Basic-tjänsterna har en skalbarhet då tilläggstjänster och ett ökat användande innebär högre intäkter till en lägre marginalkostnad för Neovici. Vidare är Bolagets tillväxtmodell skalbar eftersom den genomsnittliga kostnaden för nykundsanskaffning inom Basic-varianten sjunker i takt med att fler primärkunder kopplas på vilka agerar indirekta säljare av Basic-alternativet.
Hög inträdesbarriär
AI-plattformen utvecklas löpande i nära kontakt med starka referenskunder, däribland 7-Eleven och Pressbyrån, vilket kontinuerligt förbättrar Cosmoz. Vidare tränas AI-modellen och blir mer robust för varje ny kund som tillkommer. Eftersom en kunds värdekedja avses integreras i Cosmoz blir samtliga parter beroende av plattformen, och sammantaget skapar detta en hög inträdesbarriär för konkurrenter.
Neovici Holding publicerade den 27 november 2024 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet år 2024.
Starka tillväxttal
För det tredje kvartalet 2024 uppgick nettoomsättningen till 16,0 MSEK, en tillväxt om 5 % Y-Y, jämfört med 15,2 MSEK för motsvarande period föregående år (Q3-23). Tillväxten drevs i synnerhet av Bolagets flaggskeppsprodukt, Cosmoz, vars omsättning ökade med 39 % till 16 MSEK, vilket kan jämföras med 11,5 MSEK under det tredje kvartalet år 2023. Intäktsökningen är ett resultat av en stark nyförsäljning till bolagets befintliga kundbas, där tillväxten antas ha drivits starkt av ökade transaktionsvolymer som ett resultat av utrullningar av nya transaktionsflöden till befintliga kundavtal. En annan positiv datapunkt att urskilja ur delårsrapporten är Bolagets återkommande intäkter, ARR (Annualized Recurring Revenue), som uppgick till 68,7 MSEK (48,8), vilket motsvarar en ökning med hela 40,7 % och utgör en viktig framåtblickande datapunkt avseende Bolagets återkommande intäkter.
Efter kvartalets utgång har Neovici även lanserat Retail Brain, en AI-lösning för butiker. Den senaste lanseringen är baserad på Cosmoz-plattformen, vilken sammanflätar och automatiskt korrigerar data från olika källor i realtid vilket möjliggör fler AI-drivna beslut som överträffar mänsklig kapacitet både vad gäller hastighet och precision, vilken redan har väckt intresse hos kunder samt innebär att Neovici nu specificerar kunderbjudande mot detaljhandeln. Detta visar tydligt hur utökad användning och adressering av Cosmoz genom att addera fler applikationsområden är en central del av Bolagets tillväxtstrategi, samtidigt som det illustrerar tillväxtpotentialen när Neovici nu ska växa med kundbasen i Europa samt penetrera fler marknader i Latinamerika och Sydostasien.
Stärkt bruttoresultat men ökade rörelsekostnader
Under det tredje kvartalet ökade Bolagets bruttoresultat till 11,1 MSEK, vilket motsvarar en bruttomarginal om 69,1 %, upp från 59,5 % under motsvarande kvartal 2023. Rörelsekostnaderna steg med 13,9 % till 28 MSEK, delvis till följd av engångskostnader relaterade till börsnoteringen, därmed förväntas en lägre kostnadsmassa i förhållande till omsättningen framgent. Samtidigt genomförde Bolaget strategiska investeringar i produktutveckling, inkluderande personal- och konsultkostnader samt IT-infrastruktur, vilka är viktiga för att fortsatt driva tillväxt i återkommande intäkter som över tid förväntas bidra till ökad lönsamhet för Neovici.
Finansiell situation
Likvida medel vid periodens slut uppgick till 0,3 MSEK men Bolaget har säkrat en stabil finansiell grund genom flera åtgärder; upptagandet av nya långfristiga lån från aktieägare om 18,9 MSEK vilket stärker kapitalbasen och möjliggör fortsatt tillväxtfrämjande aktiviteter i form av mjukvaruutveckling och nykundsbearbetning. Samtidigt har Bolaget tillgång till kreditfaciliteter om totalt cirka 28 MSEK, där endast 18 MSEK har utnyttjats, vilket skapar ett ytterligare finansiellt utrymme. Genom ovan nämnda åtgärder förväntas nu Neovici vara i en position för att fortsatt exekvera på utstakad strategi för att uppnå positivt kassaflöde under det första halvåret 2025.
Analyst Group kommer att återkomma med en aktieanalys av Neovici.